10.7 C
București
miercuri, septembrie 22, 2021

Claudiu Lucaci: BÂLCIUL VANITĂȚILOR

Emisiune scrisă (dedicată oamenilor inteligenți)

DILEMA CETĂȚEANULUI CAPTIV

Cand am inceput aceasta cronica scrisa a evenimentelor saptamanii, mi-am propus doua obiective: sa depasesc cenzura profesionala la care am fost supus brutal in primavara lui 2019 si sa arat ca problemele importante ale societatii romanesti pot fi analizate si explicate cu rabdare si atentie, chiar si aici, in mediul neprielnic al virtualului.

Mi s-au confirmat ambele ipoteze. Dupa un an si 50 de editii ale acestui format impropriu de emisiune suntem cam in acelasi punct. Sunt putini cei carora le pasa de calitatea abordarii analitice, de seriozitatea reflectarii unor teme relevante in dezbaterea publica. Nu aveam asteptari pentru o schimbare in bine. Nu am nici acum, cand unii au plecat si altii le-au luat locul. Nimeni nu arata ca-si doreste sa repare stricaciunile predecesorilor si sa puna pret pe valoarea profesionala in fata loialitatii politice.

Ma amuz vazand suspinele si plansetele unora care si-au pierdut monopolul unor emisiuni sau spatii preferentiale de emisie cand stiu cum au fost favorizati sau pe cine au eliminat in calea lor. N-am dubii ca valoarea profesionala sau morala nu conteaza in media influentata politic atunci cand se pretind criterii de performanta, in mod fatarnic. Nici cand acestea lipsesc si ajungi prin colturile vreunei grile de programe sau daca ai initiative personale, cum ar fi acest demers analitic intr-un spatiu nisat al internetului.

De aceea, cred ca identificarea deficientelor sistemice ale societatii si exercitiul constant al informarii corecte a publicului sunt manifestari futile pentru atentionarea si indreptarea comportamentelor conducatorilor. Nu sunt insa inutile pentru cei care fac efortul sa citeasca, sa inteleaga sau sa dezbata astfel de subiecte care ne afecteaza viata. Va garantez ca si peste o luna vom vorbi despre si vom analiza aceleasi erori sau deficiente cum sunt cele din editia curenta a emisiunii. Acestea fiind zise, voi intrerupe pentru o perioada Balciul Vanitatilor in speranta ca voi gasi curand resurse sa revin asupra deciziei.

TEATRU ABSURD ÎN 10 ACTE

ACTUL 1

Urmaresc cu amuzament, desi n-ar trebui daca as fi implicat, care este nivelul dezbaterii publice in cazul unui program vital pentru dezvoltarea natiunii. Planul de Redresare si Rezilienta ar fi trebuit sa fie examenul de maturitate al noii generatii de lideri, cel mai important de la aderarea noastra in UE si NATO. Constat ca in 15 ani, n-am avansat deloc in materia inteligentei si priceperii decidentilor. In schimb, sunt spumosi in vorbe fara rost, caterincosi, superficiali si obligatoriu ingamfati. In loc sa avem parte de dezbateri serioase, eficiente si sincere, primim scheciuri, bancuri si isterii publice intretinute aiurea de noile figuri cu carnet de partid.

”Pur şi simplu Comisia a pulverizat PNRR. E infracţiune, e conflict de interese. Anumite companii au făcut documente ca să beneficieze direct de aceşti bani, cine a mai auzit de asta? Cine din PSD mai rămânea în minister după asta? Era luat cu dubă pe Ştirbei Vodă”, Marcel Ciolacu, presedinte PSD.

“ Dacă PSD are atâția experți deștepți, dat fiind că documentele sunt publice, de ce nu a pus PSD întrebările astea?

Dar, ca să scăpăm de emoții, fac o propunere lui Marcel Ciolacu. Marcele, eu zic că PNRR va fi aprobat de către Comisia Europeană. Îți propun următorul pariu: Dacă PNRR nu va fi aprobat de către Comisia Europeană, eu îmi dau demisia. Dacă va fi aprobat de către Comisie, tu îți dai demisia din funcția de președinte PSD. Termen: 30 septembrie 2021”.

Vedeti cum tonul discursiv, limbajul, adresarea si explicatiile sunt in registrul bascaliei?

Sunt astfel fiindca acesta este nivelul expertizei si al seriozitatii ”combatantilor”. Ce stim sigur? Comisia nu a respins Planul, care este in perioada de consultari si clarificari. Prin urmare, nu este niciun cataclism in acest moment. Insa, mai departe, chestiunea va deveni inacceptabila. Dupa luni de zile de aranjat hartii si idei, autoritatile romane au trimis un document stufos plin de erori, confuzii, si deseori fara corelatii intre componentele textului. Daca ar fi fost facut de niste amatori, am putea fi intelegatori. Dar noi stiam ca avem un Minister al proiectelor europene care duduie de inteligenta si expertiza unei garnituri de specialisti. Platiti, de altfel, regeste pentru astfel de planuri pe hartie. Pentru prestigiul Romaniei, mai ales, si apoi pentru credibilitatea acestui Guvern, o astfel de punere la punct (la prima vedere) a Comisiei Europene este un vot de blam.

Nu intru in detaliile interpretabile ale modului in care au fost concepute proiectele incluse in Plan, dar nu este dubiu ca armata de consultanti externi platiti inainte si, cu siguranta, ulterior demararii proiectelor, nu isi merita banii. Care sunt mai multi decat va puteti imagina. Iar aici se vede ceva care tine de competenta si onestitatea guvernantilor: nu avem capacitatea administrativa si nici profesionala pentru livrarea unor strategii de implementare la scara mare. Suntem campioni la gargara, copiem cu brio de la altii si ne urnim intr o directie corecta doar impinsi de la spate de altii mai priceputi.

ACTUL 2

”Ştiţi foarte bine că evoluţia economiei României, din păcate, este sub lupa investitorilor străini, sub lupa agenţiilor de rating şi datorită sau din cauza măsurilor luate de PSD, în perioada 2017 – 2019, România este singura ţară din Uniunea Europeană care este în procedură de deficit excesiv.” – Florin Citu, premier (februarie 2021)

Nu l-ati mai auzit de atunci pe prim ministru sa mai revina asupra acestei chestiuni. Intre timp, Romania a acumulat un deficit bugetar colosal, ca urmare a unei expuneri suplimentare, in doar 16 luni, de 35 de miliarde de euro. Cu alte cuvinte, ne imprumutam cu o viteza ametitoare, ingrosam deficitul mult peste cel de avarie stabilit de Comisia Europeana. Desigur ca si alte state trec printr o relaxare a conditiilor fiscal-bugetare la nivel european, insa noi nu suntem Italia, Spania sau Germania. Noi suntem in Romania (!), unde 70 la suta din produsul intern brut se formeaza din afacerile multinationalelor. Putine mai sunt industriile sau sectoarele productive in care romanii sunt majoritari sau relevanti pe piata concurentiala. In schimb, este o tacere asurzitoare din partea Guvernului pentru decontarea publica a acestor imprumuturi excesive. La care se vor adauga, daca suntem in stare sa si atragem banii, fonduri de pana la 29 de miliarde de euro din cota repartizata Romaniei prin PNRR.

ACTUL 3

Marele pericol este ca indatorarea noastra sa vina la pachet cu asa-zise reforme structurale in sectoarele bugetare. Un prim semnal ca avem o stare nedeclarata de impas economic este preluarea in bugetul de stat a majoritatii veniturilor din profit obtinute de companiile publice, a amanarii majorarii alocatiilor pentru copii si a punctului de pensie. O alta dovada este reglementarea intempestiva a fondurilor de pensii, atat publice cat si private. Observam cum Guvernul, in ciuda lipsei dezbaterii publice, a avizului negativ al Consiliului legislativ, impune printr un proiect de lege o modificare majora in privinta conditiilor de pensionare si de flexibilizare a pietei muncii in sectorul bugetar.

”Vom vedea argumentele care au fost folosite de Consiliul Legislativ și vom vedea dacă există sau nu astfel de temei. Sunt foarte multe situații în care după ce se pensionează revin imediat în administrație sau alte instituții de stat și câștigă și salariu și primesc și pensia”. – Ludovic Orban, presedinte PNL

Va amintesc ca in anii anteriori au fost mai multe decizii ale CCR prin care s-a declarat neconstitutionala eliminarea cumulului. Ce provoaca insa confuzie vine din modul neclar al actiunii guvernantilor. Acestia se vaita ca sunt unii care ies de tineri la pensie si apoi sunt angajati (chiar de ei) in institutiile publice. Dar cine sunt acestia? Nu tocmai pensionarii de lux, cei favorizati, din sistemele speciale? Caci un om la 65 de ani n-are cum sa fie imoral sa mai lucreze, daca poate.

100 de mii de persoane peste 65 de ani cumuleaza, oficial, pensia cu salariul. Pentru acestia Guvernul s-a gandit sa le dea si apoi sa le ia ceva. Le-a dat dreptul sa mai lucreze, daca vor, pana la 70 de ani si le-a interzis sa obtina venituri de la stat din doua surse. Veti spune ca este corect. Si asa ar parea, daca n-am fi atenti la exceptii. Veniturile cele mai numeroase se aduna in varful ierahiei sau in cupola nomenclaturii politice. Demnitarii si membrii organismelor de conducere din institutii si companii publice sunt exceptati de la interdictia cumulului pensiei cu salariul. Lor li se adauga cateva categorii aflate la baza piramidei veniturilor publice, cum ar fi asistentii maternali.

ACTUL 4

Sa mai zabovim la schimbarile dramatice care ni se pregatesc si ne vor afecta calitatea vietii, dar mai ales ne deturneaza deciziile personale.

Autoritatea de supraveghere finaniciara se pregateste sa faca modificari majore la sistemul privat de pensii. De ce? Pentru ca in primul trimestru al anului, din 4000 de persoane care si-au cerut dreptul de pensie privata, 80 la suta au solicitat achitarea integrala a sumei investite, nu in transe lunare, pe perioada vietii ramase.

Din cauza acestor pensionari care si-au cerut legal dreptul la banii investiti (in total 41 de milioane de lei intr un trimestru), administratorii de fonduri s-au speriat si au facut presiuni sa dispara aceasta optiune.

”Intenția noastră în lege este ca plata pensiilor să fie în tranșe lunare pe durata vieții, iar banii care rămân după fiecare lună de plată în contul fiecărui contributor, acei bani vor avea un randament, pentru că vor fi investiți. Avem deja un proiect de lege pe care îl vom înainta către Parlament. Nu se va mai putea încasa contribuția integrală, ci vor fi făcute plăți lunare”. Nicu Marcu presedinte ASF

ACTUL 5

Iata inca un efect al acestor modificari in cascada despre care guvernantii nu vorbesc public si nu se consulta cu nimeni:

”Prin prisma autonomiei universitare ar fi trebuit să fim lăsați să spunem și noi ceva în acest proces. Prin prisma competitivității ar trebui să avem posibilitatea să mai selectăm resursa umană. Aceste două componente sunt fundamentale în universitățile moderne. Această reglementare se adaugă altor reglementări deja proaste în domeniu, care prăbușesc universitățile românești în competiția internațională.” – Daniel David, președintele Consiliului Național al Rectorilor

Domnul David nu este singurul care a reactionat. Majoritatea rectorilor a fost revoltata de impunerea fara consultare a optiunii angajatului de a continua activitatea. Si pana acum, profesorii merituosi sau cadrele didactice intrate in pensie puteau continua, in anumite conditii, activitatea de predare. Insa prin noua lege, oricine poate ramane la catedra fara sa treaca prin vreun filtru al anagajatorului.

Spuneam acum cateva editii ca statul opereaza modificari extraordinare in acest domeniu fara sa analizeze cu atentie si seriozitate efectele in lant care se vor produce. Nu este suficient sa le dam o sansa in plus celor care vor sa fie activi pana la 70 de ani. O astfel de decizie trebuie corelata pe verticala cu evolutia pietei muncii, cu criteriile de performanta sau de promovare si chiar cu sporul de natalitate aflat la cote de dezastru. Altfel vor fi niste inechitati sau abuzuri care vor priva si mai mult inovarea si consolidarea competentelor.

Poate ca nu au legatura aceste schimbari cu urmatoarea constatare dar, cu siguranta, vor adanci si mai mult pierderea de competente. 11 universitati romanesti sunt cuprinse in topul international QS World University Rankings din acest an, patru dintre ele pentru prima data. Spre deosebire de anul trecut, Universitatea Babeș-Bolyai si Universitatea din Bucuresti nu au mai prins un loc in clasamentul 801-1.000.

In plin avant pentru ”Romania educata”, ne-am scufundat si mai mult in promiscuitatea academica. Au trecut 7 ani de la lansarea cu multa pompa a ideii unei reforme de proportii in sistemul educational. Iar de atunci si pana acum facem consultari, analize si reevaluam etape:

„Pe parcursul acestei veri vor avea loc o serie de discuţii politice mediate de către preşedintele României pentru a avea asumările necesare, în aşa fel încât începând cu sesiunea parlamentară următoare să aibă loc dezbaterile parlamentare necesare pentru eventualele modificări ale cadrului normativ”, Ligia Deca, consilier prezidential.

ACTUL 6

Sa continuam cu reformele care nu se termina niciodata!

“O instituţie nu trebuie să mai ceară niciunui cetăţean un document emis de altă instituţie. Acestea trebuie să comunice între ele în interesul oamenilor! Este un pas important atât de aşteptat spre digitalizarea şi transparentizarea administraţiei publice.” – Anca Dragu, presedintele Senatului

Sefa Senatului se refera la urmatorul proiect de lege care va revolutiona serviciile publice din Romania. In secolul conexiunilor online, dupa mai bine de un an in care aproape toata viata noastra s-a petrecut printre dispozitivele inteligente, noi ne bucuram ca vom face o lege care urmeaza sa oblige statul sa integreze bazele de date in format digital, astfel incat un cetatean sa nu mai adune documente justificative de la institutiile emitente. Este intr-adevar un mare pas inainte pentru o societate inapoita in care dosarul cu sina a fost eliminat, iar in locul sau strangi copii semnate pe fiecare pagina pentru conformitate.

Dar, oare, sutele de milioane de euro aruncate in sistemele digitale, in monitorizarea vietii individului si in constituirea de baze de date n-au avut acelasi scop? Sau mai avem nevoie de inca 5 ani, asa cum anunta premierul, pana cand vom pune la punct o platforma unica de deservire a nevoilor administrative ale cetateanului?

ACTUL 7

Mai vreti o dovada de eficienta a institutiilor statului? Iata ce a descoperit o autoritate chemata sa ne protejeze de abuzuri sau inselaciuni: ”membrii Directoratului și ai Consiliului de supraveghere ai societății City Insurance au primit amenzi cumulate de 8 milioane de lei și li s-au retras autorizațiile, iar firma a fost amendată cu peste 2,9 milioane de lei cu obligația de a veni cu un plan de redresare pentru restabilirea nivelului fondurilor proprii eligibile care să acopere cerințele de capital”. Persoanele in cauza au reusit sa insele ASF prin inregistrarea si raportarea fictiva a unor disponibilitati financiare de 125 de milioane de euro într-un cont bancar despre care ASF a aflat, de curand, că nu există! Vorbim despre o companie de asigurari care a ajuns sa detina in Romania 44% din piata asigurarilor RCA.

ACTUL 8

Sa continuam cu eficienta si competenta statului. Dupa doi ani, un nou raport MCV incurajeaza politicos autoritatile sa se apuce de treaba in sistemul judiciar, saluta niste progrese, bune intenții și cativa pasi facuti pentru reforma. Asa arata o exprimare seaca si diplomatica. In realitate, Comisia Europeana ne transmite ca niciunul dintre cele 10 obiective pe termen scurt din programul de guvernare nu a fost atins.

Degeaba se zbate ministrul actual al justitiei sa grabeasca eventualele transformari in legile justitiei. Nimeni nu pare interesat. Si doar ce au trecut doi ani de cand presedintele avea program saptamanal de lupta impotriva PSD ului care “a atacat” statul de drept. Ne amintim cum spunea presedintele ca va repara tot, daca vor veni ai lui la putere. Cate alegeri s-au castigat cu aceasta parodie de lupta. Si acum, dupa ce altii au venit la putere, avem declarativ un munte de vointa, dar nu gasim niciun pic de putinta.

In acest timp, legislatia penala a ramas la fel ca in vremea PSD, parchetele sunt conduse tot prin numire politica, resursele alocate institutiilor de investigatii penale sunt si mai reduse decat acum 4 ani. In schimb, se deturneaza atentia cu cvasi-probleme sau pericole imaginare. Sa fie desfiintata sectia de anchetare a infractiunilor din justitie? CCR stabileste, pe buna dreptate, ca infiintarea sectiei este constitutionala, iar politicienii pot s o desfiinteze cand vor, prin lege. Nu au facut o….

CCR stabileste ca recomandarile MCV sunt obligatorii pentru conducatorii politici. Ei trebuie sa si le asume, insa fara a afecta ordinea constitutionala. Ce ne comunica politicienii dupa aceasta invitatie la actiune? Ca avem o Curte Constitutionala retrograda care sfideaza suprematia dreptului european asupra Constitutiei nationale. Se creeaza intentionat o confuzie intre suprematia Tratatelor europene asupra arhitecturii legislative si dreptul suveran al unei natiuni europene de intaietate a Constitutiei in fata oricaror reglementari europene. Asta fac toate tarile in Europa, inclusiv Germania sau Portugalia, care s au opus in trecut deciziilor Curtii de justitie europene pe motiv ca si a depasit prerogativele.

ACTUL 9

Sa luam la rand inca o reusita a statului eficient si competent.

“Înalta Curte de Casație și Justiție a decis că Departamentul pentru Situații de Urgență condus de Raed Arafat nu are nicio atribuție raportat la puterea Comitetului Național pentru Situații de Urgență de a lua măsuri de carantinare, obligând, totodată, comitetul să publice deciziile în Monitorul Oficial… Asta a fost impresia pe care mi-au făcut-o judecătorii, că se tem să se atingă de actele puterii executive.” – Elena Radu, avocat

Poate nu stiati ca toate hotararile acelui Comitet inexistent juridic, dupa cum spune ICCJ, n-au fost publicate in Monitorul oficial. Cu o singura exceptie. Si, pe cale de consecinta, prevederile impuse publicului nu sunt valide si nici opozabile in instanta. Totusi, de mai bine de un an, suntem condusi in viata de zi cu zi de aceasta autoritate fantoma care stabileste cum sa iesim din casa, cum sa ne comportam pe strada, cate ore ne putem deplasa, etc.

Si mai sunt unii care pluseaza in aceasta olimpiada de isterie pandemica. Fac maratoane fara participanti pentru vaccinare. Desi nu mai avem deloc transmitere comunitara (un criteriu de care depindea acum un an impunerea unor restrictii sanitare), vedem autoritatile cum se lauda cu reusite inexistente, in timp ce obiectivul a esuat lamentabil. Mai mult, de doua saptamani se aduna sute si sute de decese uitate pe drum de aceleasi autoritati. Nu avem nicio explicatie pentru numarul mare de decese reportate zilnic din lunile de varf ale pandemiei. Cele mai multe vin din acea toamna in care autoritatile ne asigurau ca nu e niciun pericol sa mergem la vot. Nu se stie cum si in ce conditii s-a decis ca aceste decese sunt cauzate de Covid. Si nici la cate vom ajunge in viitorul apropiat.

E drept ca uneori palpaie si flacara succesului. De public si nu pentru public. Initiativa unui primar progresist cu micii din Obor dati la schimb pe un vaccin ne arata ce solidaritate minunata am avea daca am fi platiti pentru o cauza nationala. Ganditi va daca era tot Ontanu primar, ce festival de vaccinare aveam in sector!

ACTUL 10

”Eu îl susțin pe Florin Cîțu la președinția PNL. Este parte activă în acest proces de reformă pe care suntem obligați să îl ducem la bun sfârșit. Eu, ca om politic, aflat în serviciul public de 16 ani, chiar și mai bine, sunt convinsă că, dacă ratăm și acest moment de reformă, vom ajunge la colapsarea unor sisteme importante, unor sisteme vitale din România și, în același timp, politic, PNL va avea o mare problemă să se mai redreseze. Aș putea spune că o reformă acum poate să conducă la o guvernare pentru PNL de 8 ani de zile, iar o tărăgănare, acum, a reformelor, acum, la guvernare, ar putea să ducă PNL la desființare.” – Raluca Turcan

Doamna Turcan face parte acum din PNL, dar a fost introdusa pe culoarele politicii si mentinuta in serviciul public de urmatorii domni: Stolojan, Basescu, Orban si Iohannis. Acum toti reprezinta trecutul. O noua stea apare la orizont: talentatul domn Citu! Fara el, Romania nu mai poate face nicio reforma, iar PNL, partidul care a adapostit o in vremuri grele pe doamna Turcan, risca desfiintarea. Adica, se subintelege ca domnul Orban este un pericol pentru natiune si pentru vigoarea partidului.

Ce ma framanta in aceste declaratii politicianiste nu este contorsiunea logica si derapajul moral al unui sustinator al premierului, ci asocierea pana la contopire a binelui natiunii noastre de o lupta intr un partid pentru castigarea puterii interne. Este putin spus inadecvare la interesul public, este chiar o provocare pentru noi, cetatenii care avem de suferit din acest conflict intre decidentii alesi sa ne conduca destinele.

Iata cat de departe se poate ajunge cu aceasta ambitie bolnavicioasa pentru putere:

“În coaliția de guvernare nu s-a ajuns la un acord privind urgența subiectului. Ținând cont de faptul că în această toamnă vor avea loc Congresele PNL și USR, concurenții la funcțiile de top nu vor să-și supere aleșii locali înainte de a le cere votul. Astfel că nu se va veni cu o lege de eliminare a indemnizațiilor de limită de vârstă pentru primari decât după alegerile interne din partidele aflate la guvernare”. (Surse guvernamentale)

Este cert ca asa stau lucrurile cu toate deciziile care intra in coliziune cu interesele politice ale sustinatorilor celor doua tabere. Si nu doar la PNL. USR are la randul sau alegeri interne in care sunt tot doi candidati cu multi sustinatori radicalizati. Iar cum ii sta bine romanului care joaca la doua capete, PSD a uitat sa mai organizeze congres pentru alegerea conducerii. Se uita mai bine la cine va castiga batalia in partidele de guvernare si apoi isi va face un plan. Fie pune de o alianta, fie de o opozitie severa. In acest balet pe gheata fara patine, alegatorul rade de cazaturile concurentilor, in loc sa i scoata din arena pe figuranti.

NAUFRAGIAȚI PE USCAT

Incheiem in nota optimista. De cateva zile, vin peste noi furtuni si ploi torentiale cu o frecventa neobisnuita. De fiecare data, serviciul acela (Ro-Alert) care trebuie sa ne previna pentru a ne putea feri de pericole, transmite insistent atentionari la minute bune dupa ce s-a terminat urgia. Eficienta romaneasca! Dar sa ne bucuram si pentru asta. Mai ales noi, cei care nu suntem beneficiarii acestor alerte cand se declanseaza la vecini recitalul de alarme telefonice.

Vestea buna este ca o ploaie torentiala nu a ingenuncheat Federatia Romana de Fotbal. Doar i-a murat un pic blazonul. Dupa o intarziere de un an in finalizarea stadioanelor, achizitionarea unui gazon scump si grabnic stricat, era de asteptat sa mai bifam o boacana: antrenamentul unei echipe prezente la turneul final al Campionatului European de Fotbal s-a anulat. Echipa Austriei a fost nevoita sa inlocuiasca pasele cu piciorul cu jocul de polo, pe iarba. Dar, cum spuneam, va fi bine. Natura ne da, natura ne ia. Noi sa fim sanatosi, ca boala vine singura…

Claudiu Lucaci

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.