În 2017, când a început prima dată să scârțâie piața, și în 2019-2020 din nou, am propus să participe CNAB cu un aport special pentru o flotă potrivită operațiunilor, pentru că din raportul PwC a reieșit că Tarom avea cam 3 rute eficiente din 27. Nu reușeau să vândă suficiente bilete pe avioanele mediu curier si nici n-aveau cum.
Am propus flotă de Embraer sau A220, ar fi funcționat cam ca Dac Air pe vremuri și ar fi avut creștere.
Propunerea venea pentru că wizz și Tarom aveau cele mai multe rute cu origine la OTP, și oricare din ele ar fi eșuat, ar fi blocat sursa de venituri.
Tarom ar fi principalul vehicul prin care CNAB să-și asigure continuitatea dacă Wizz sau Ryan nu mai privesc piața din Ro ca fiind atractivă. Wizz și Ryan nu ating pragul de profitabilitate în România decât pe câteva curse, din același motiv din care Tarom nu poate fi eficient: aeronave prea mari pentru o piață prea mică.
Polonia s-a orientat rapid în contextul ăsta strategic și a redus costurile operaționale pe aeronave potrivite pieței de origine.
Dar da, surpriza mea să aflu de la BoardingPass că aeroporturile încă n-au interes în Tarom și se lasă la mâna rechinilor low cost.
Ieri-alaltăieri mi s-a confirmat altă predicție din 2020: lcc nu prea mai e low cost, ceea ce pentru piata cu origine din România (care aduce bani aeroporturilor) este destul de tragic… în 2017, cam 70% pasageri cumpărau între 3 si 10 bilete anual.
Deci cei 23 milioane pasageri înregistrați în 2019 înseamnă, în fapt, cam 5-7 milioane pasageri repetitivi – și putem să intuim clar că ne poziționăm în segmentul de călătorii profesionale (oricare ar fi profesiile). Acum că s-au scumpit biletele, sunt curios cum începe să se așeze piața si cum o să scadă frecvențele “low-costurilor” – care au scăzut deja si continuă să fie tăiate.
Vlad Stoicescu
Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.