23 C
București
sâmbătă, mai 15, 2021

INJECTAȚI CU SILICON ÎN LIMBĂ

”Trebuie să eliminăm vocile împotriva campaniei de vaccinare”, Florin Cîțu, prim ministru

De cand a descoperit ca vocea sa este obligatoriu preluata de media, seful Guvernului a inceput un curs intensiv de persuasiune a publicului. Nu comunica lucruri deosebite si nici constructii emotionale sofisticate. Nici nu cred ca isi propune asta, dupa cum este organizat actul de comunicare la nivel guvernamental.

Dar face efortul sa-si construiasca profilul unui lider ferm, incisiv, implicat in toate problemele guvernarii. Insa oricate stangacii ar face – pe care le putem ignora – exista o linie rosie peste care nu poate trece fara sa fie atentionat public. Intelegem din exprimarea premierului ca oricine comenteaza critic despre vaccinare este suspect de subminare a ceva. O amenintare care intr-o democratie este intolerabila. Nu doar fata de cei care refuza sa se supuna, ci si fata de cei care pot fi astazi favorabili unui plan, dar maine sa se opuna.

Multi vor spune ca situatia este disperata si ca au fost identificati vinovatii: cei care critica sau se opun public vaccinarii. Dar in loc sa caute sa reduca la tacere niste indivizi, premierul ar face bine sa le arate romanilor cum sa recapete increderea intr un stat care a demonstrat ca esueaza in serie in campaniile sale de unificare a membrilor societatii in jurul unui scop comun.

Daca strategia de vaccinare era buna, asa cum proclama zilnic guvernantii, astazi, dupa 4 luni, nu s-ar fi facut modificari disperate sau ad hoc. Daca strategia era bine planificata, acum nu aveam o rata de refuz uriasa. Daca planul era coerent si eficient, nu aveam milioane de oameni care sunt dezinteresati. Comparati ce a facut Marea Britanie pentru salvarea de vieti si reducerea presiunii asupra sistemului sanitar. A vaccinat in cateva luni 80 la suta din populatia de peste 50 de ani. Noi nici macar nu stim care este numarul real dar ni se spune ca undeva la 700 de mii de varstnici ar fi vaccinati. In Romania sunt aproape 5 milioane de pensionari de peste 65 de ani!

Va invit sa revedeti cateva declaratii oficiale facute in luna decembrie cand s-a pus la punct planul pentru campania de vaccinare:

”Scopul este ca în fiecare astfel de centru să poată fi vaccinați câte 5000 de oameni pe lună, astfel încât în 6 luni, numărul românilor vaccinați să ajungă la 13 milioane. Ar însemna astfel că 60-70% din populație ar fi vaccinată, ceea ce ar asigura imunitatea colectivă și, implicit, revenirea la normalitate”. Valeriu Gheorghita, coordonator campanie

Retineti termenul: luna iunie. Pana atunci erau planificate 13 milioane de persoane pentru vaccinare. Ideea era corecta. In acest interval avem nevoie de atingerea imunizarii colective. In caz contrar, toate eforturile devin superflue pentru ca viteza de raspandire a virusului si capacitatea sa de dezvoltare a unor mutatii ar zadarnici atingerea obiectivului epidemiologic.

”Aproximativ 4 milioane de persoane estimăm că vor fi în etapa a II-a de vaccinare – persoane peste 60 de ani și cu boli cronice. Se mai adaugă 1 – 1,5 milioane de persoane care deservesc activități esențiale. Etapa a III-a va începe în aprilie. Pentru etapele II și III vorbim de circa 1000 de centre de vaccinare, adică 150.000 de persoane pe zi. Dar este imposibil să vaccinăm atâtea persoane pentru că nu vom avea atâtea doze de vaccin”. Valeriu Gheorghita coordonator campanie.

Aproape nimic din aceasta planificare nu s-a respectat. Nu s-au vaccinat prioritar varstnicii si cei cu boli cronice. S-au intercalat etapele, s-au devansat termenele, s-au adus doze care stau in depozite, s-au deschis tarziu centrele de vaccinare, nu s-a atins nicidecum tinta maxima de vaccinari zilnic. Insa tineti cont ca, teoretic, in categoriile 1 si 2 sunt 6,5 milioane de persoane, adica toate persoanele considerate vulnerabile si, printre ele, da, multi esentiali. Noi vom reusi sa imunizam complet undeva spre 2 milioane de persoane, pana la sfarsitul lunii. 

”Există o pagină de socializare, o pagină de Facebook, oficială, un canal YouToube, au fost distribuite în ţară peste un milion de afişe şi pliante pentru a fi la îndemâna tuturor, pentru a fi expuse în locurile frecvent vizitate de fiecare om în parte, aşa încât să ajungem cu mesajul nostru la fiecare cetăţean, chiar acolo unde informaţiile ajung mai greu”, Valeriu Gheorghiţă, coordonator campanie

Sa-l parafrazam pe Caragiale: campania de comunicare este sublima, dar lipseste cu desavarsire. Nu este vina domnului Gheorghita, dar cu siguranta exista niste vinovati. Care astazi stau ascunsi si ii mai pacalesc inca o data pe decidenti ca au produs strategii minunate de informare/persuadare a publicului. V-am spus din prima clipa ca este defectuoasa comunicarea publica pentru popularizarea vaccinarii. Dar ce conteaza ce spun eu sau alti experti in domeniu?

Iata cum as fi facut daca eram printre cei cooptati intr-un astfel de comitet strategic:

Identificam experti cu background solid in construirea si conducerea de campanii nationale de relatii publice;

Cooptam experti publici in activitati multidisciplinare;

Evitam teoreticieni si persoane din mediul academic, practicieni ai comunicarii din institutii (angajatii birourilor si directiilor de presa din ministere);

Identificam vulnerabilitatile pe categorii de public si indicatori socio-economici;

Construiam mesaje pe analize multicriteriale si pe grupuri tinta, stratificat pe paliere de interactiune la nivel teritorial;

Desemnam un ”creier operational” (de preferat o persoana cu abilitati transversale sau multidisciplinare) un purtator de cuvant civil dublat de unul militar;

Angrenam figuri publice credibile pentru diferite grupe de varsta si obiceiuri de consum;

Insistam pe imaginea unor persoane recunoscute in mediul lor profesional, in domenii conexe comunicarii;

Asiguram o echipa de monitorizare si evaluare independenta de centrul operational;

Elaboram scenarii de evolutie si de raspuns la criza pe care le respectam;

Pentru ca timpul era esential construiam o comunicare in cascada, astfel incat sa creasca saptamanal impactul mesajelor;

Asiguram inchiderea oricaror vulnerabilitati de planificare si desfasurare a operatiunilor in teren;

Transmiteam mesajele fara participarea politicienilor (exista o polarizare poltica masiva in randul populatiei si o neincredere latenta in institutii si conducatorii lor politici);

Invitam cat mai multi experti in comunicare si relatii publice sa contribuie cu idei si solutii (forum profesional sau intalniri ad hoc pe teme);

Formatorii de opinie nealiniati politic constituie un asset valoros pentru publicul neincrezator in clasa politica;

Biserica, armata, primarii, in ciuda perceptiei politicienilor, nu joaca un rol decisiv in convingerea publicului, dar au mai multa credibilitate si acces rapid la constiinta individului;

Modelele de succes si cele de esec puse permanent in comparatie in spatiul public;

Indiferenta si teama sunt principalele motive de refuz. Nu s-a adresat nimeni cu adevarat acestor stari comportamentale;

Teama de moarte era principalul argument pentru vaccinare, apoi perspectiva libertatii (este o eroare sa insisti doar pe acest din urma beneficiu, cand foarte multi oameni considera ca si-au pierdut din drepturi si libertati din cauza restrictiilor impuse de aceiasi politicieni care acum le cer sa mai faca un sacrificiu);

Nu ameninti pe nimeni, dar arati ce risca fiecare; nu anunti eficienta maxima in ingradirea contaminarilor, dar faci gesturi disperate in ATI; nu lasi comunicarea pe seama unor oameni fara carisma sau credibilitate; nu clamezi pregatirea militara superioara cand ai in desfasurare o operatiune cu civili; nu vaccinezi prioritar ”specialii” din tot felul de structuri militarizate in dauna civililor; nu faci liste de asteptare cu persoane vulnerabile dupa ce ai vaccinat o categorie fara riscuri; nu declari ca excluzi sub orice forma izolarea localitatilor, dar impui carantina abuziv, peste vointa autoritatilor locale; nu poti speria populatia ca trece printr-un pericol mortal si in acelasi timp lasi la indemana oricui portite pentru evitarea restrictiilor.

Desi sunt convins ca la nivel teoretic au fost luate in calcul si aceste metode de lucru, implementarea lor a fost lamentabila. Comparati cu prezenta la vot si veti intelege mai bine cat de serioasa este incapacitatea statului sa mobilizeze grupuri mari de indivizi. Mai cu seama cand este o problema controversata de sanatate publica, in care oricine face o alegere extrem de personala.

Asadar, cum ar face o companie privata sau o organizatie responsabila, cand cineva a esuat in planificarea unui obiectiv? L-ar concedia urgent. Dar in cazul nostru, al statului omnipotent si omniscient, cine este vinovat si cine trebuie sa plece? Stim deja raspunsul: nimeni. Totul este bine, campania merge perfect. Amintiti-va ce spuneam la inceput: cand ii excluzi pe unii din visul tau, risti ca acestia sa ti-l ruineze…

“Deși estimările inițiale erau că vom avea peste 10 milioane de persoane vaccinate până la sfârșitul lunii septembrie, se pare că intenția de vaccinare a românilor este mult sub aceste așteptări. Studiul pe care l-am realizat arată că doar 5 milioane de români se vor vaccina, iar asta până la finalul anului. Problema nu va mai fi dată de lipsa disponibilității vaccinurilor, având în vedere că deja numărul locurilor disponibile pentru vaccinare a depășit numărul persoanelor înscrise pe listele de așteptare. Dacă percepția nu se modifică, în cursul lunii iunie, cel mai probabil, România nu va mai avea pe cine vaccina”. Mihai Marcu, Presedinte si CEO MedLife Group

Singurul lucru pe care l-as face ca politician responsabil, la putere sau din opozitie, este sa cer asumarea raspunderii sefului  Guvernului pentru obiectivul anuntat in decembrie 2020. Fie 13 milioane de vaccinati (utopic, dupa cum stim) fie 6,5 milioane, pana in luna iunie.  Nu cea de 10,5 milioane pana in octombrie, modificata fara justificare si sustinere stiiintifica de catre premier. Sa nu ne amagim ca brusc vom birui! In toate marile noastre incercari de solidaritate, singurul rezultat notabil este un ”hei rup” national.

“Războiul se pregătește pe timp de pace, dar măcar s-au trezit în timpul războiului că îți trebuie anumite măsuri pentru a-i strânge pe toți laolaltă”. Emil Draghici, presedinte Asociatia comunelor

Claudiu Lucaci

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.