Exista doua ramuri principale ale ortodoxiei – cea rusa si cea balcanica. Despre rusi s-a scris, vesticii i-au dat greutate din motive lesne de inteles, Alain Becancon are niste insighturi foarte interesante care explica multe din trasaturile colective ale poporului rus, dar despre cea balcanica aproape nu s-a vorbit. Se stiu putine iar noi aici, din mijlocul ciorbei stim chiar si mai putin. Complexitatea si melanjul ortodoxiei balcanice de sub otomani si de dupa este insa si mult mai greu de descifrat. Comparativ seamana cu puzderia confesionala din Orientul Mijlociu de astazi pe care foarte putini indraznesc sa o sondeze. Dar nestiinta, si bineinteles ideologizarea nationalista, inclusiv a noastra, a favorizat specificul identitatii si personalitatii noastre colective actuale.
Cred ca locul in care gresesc psihologii nostri comportamentali este acolo unde aplica grile occidentale explicative care, evident, dau cu virgula. Are Daniel Barbu o carte numita Firea romanilor in care insira nesfarsita perplexitate a calatorilor vestici in tarile romane, un lung sir de lamentari despre hotie, lene, furt, saracie, asuprire, superstitii si altele, incercand sa introduca discursul istoric in psihologia comportamentala. E scrisa de mult, undeva la inceputul demitizarii si este foarte suculenta si aparent revelatoare. In realitate cred ca greseste. Si nu pentru ca am fi fost niste dati afara de harnicie vreodata, nici vorba, ci pentru ca el calculeaza plecand de la niste insusiri pe care le confera biologic indigenului local, adica de fapt ideologizeaza din nou. Adica ignora istoria sau cel putin bucata cu semnificatii in favoarea aceleiasi grile occidentale savuroase dar superficiale in raport cu realitatea de aici. Este ca si cum as explica eu firea sirienilor calatorind azi in Alep si cautand bucati convenabile de parametri psihologici pentru a clarifica un dezastru. Culmea e ca similaritatea nu se opreste aici. Daca sirienii sunt in fapt la fel de arabi ca si iordanienii sau egiptenii, tot asa si pentru otomani sarbii sau valahii sau bulgarii erau fix la fel de ghiauri si imposibil de separat.
Diferenta primordiala dintre ortodoxia rusa si cea balcanica a fost ca una a evoluat mai degraba libera, cealalta sub ocupatie. Dar ambele au mancat din palma politicului la fel de incovoiat, chit ca in primul caz era vorba despre cneji si tari crestini iar in a doua despre paşale si sultani. In fapt biserica rusa „libera” n-a zburdat niciodata asa cum si-a permis cea balcanica aflata sub ocupatia necredinciosului. Dar exact din acest motiv cel mai important este ca niciuna din ele n-a exersat ceea ce papalitatea a „reusit” inca din cel mai adanc ev mediu timpuriu – conflictul cu statul!
Iar aici este locul secret al evolutiilor noastre atat de diferite care au produs generatii intregi de comportamente izbitor de vizibile azi.
de Tudor Dumitrascu
Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.