4.2 C
București
marți, ianuarie 21, 2025

Nu e cuma hilar ca in mers masina sa fie impozitata anual si in stationare sa te coste la ora?

In hatisul de contributii, taxe si impozite impuse de stat aproape orice misca, sau nu, produce valoare la bugetul national.

Acesta se presupune ca asigura servicii publice pentru toata lumea. Iar din acest sac fara fund o parte vine din taxarea contribuabilului la nivel local.

Pentru că politicienii vor sa detina controlul resurselor de la centru, autoritatile locale au fost transformate in perceptori publici care strang banii, dar nu dispun in totalitate de acestia.

Asteapta redistribuirea unor sume dupa cum decide „Centrul”.

Mecanismul este profund incorect si distorsioneaza dezvoltarea justa a comunitatilor.

Si din acest motiv este si abuziva pentru cetatean care ajunge sa fie supraimpozitat (jupuit) de toate autoritatile.

De exemplu, la orice tranzactie imobiliara se plateste un impozit general. Dar folosinta bunului este din nou impozitata an de an de administratiile locale.

Ce face statul/autoritatea locala la schimb? Nu se stie. Dar se enunta principiul: asiguram servicii publice.

Dar, ironic, acestea sunt decise de autoritati fara consultarea platitorilor de taxe sau in beneficiul fiecaruia.

Cumperi o masina, platesti impozit, dar si TVA de cate ori se revinde. Deci statul ia bani doar din transferul unui bun. Apoi bunul este impozitat pentru folosinta an de an, de cealalta parte a statului – autoritatea locala.

Cand vrei sa afli ce se face cu banii stransi afli ca se investesc in strazi si parcari.

Si uite asa te duci sa parchezi unde sunt banii tai. Dar nu e gratis!

Descoperi ca platesti o alta taxa. Fie pe locul de parcare, fie pentru ca n-ai locul de parcare. Oricum ar fi tu platesti, ei iau banii.

Nu e cuma hilar ca in mers masina sa fie impozitata anual si in stationare sa te coste la ora? Veti spune ca asa e peste tot in lume.

Desigur, doar ca acolo taxele locale sunt numai pentru comunitatile respective si se face distinctia intre cei care au drepturi care decurg din taxele platite si restul.

Fondurile financiare nu trebuie directionate discretionar sau la comun dupa cum vrea primarul, fara acceptul comunitatii.

Si sa incetam sa fim ipocriti. Consiliile alea cu liste de partid sunt doar masa de manevra sau de negociere pentru interesele primarului de la partid.

Sa continuam cu haosul. In Bucuresti, la nivel de municipalitate, s-a adoptat o hotarare pentru exceptarea de la plata parcarii pentru masinile hibrid si electrice.

In acest scop nobil, Primaria generala a „rechizitionat” strazi intregi de la sectoare si le-a transformat in pusculite de strans banii cu ora. Numeroase artere mai au o banda de mers ca sa faca loc la alte doua benzi pentru parcat contra cost.

Dupa 2 ani, exceptia (corelata cu strategia nationala de reducere a emisiilor poluante) a fost anulata pentru masinile hibrid. Te poti intreba care este logica?

Pana acum stiai ca:

statul favorizeaza inlocuirea milioanelor de rable cu achizitia unor masini mai scumpe, dar mai curate.

autoritatile locale cauta solutii de reducere a poluarii din zonele urbane si ofera discounturi la taxe si parcari.

Dar asta pare ca nu se mai doreste. Tot mai multe facilitati se subtiaza si incetul cu incetul se elimina.

Asa cum in 2024 s-au redus beneficiile la programele Rabla, iar din 2025 primariile renunta la facilitati pentru utilizarea masinilor nepoluante.

Insa, din banii stransi vom mai prinde ocazia sa finantam un referendum fara finalitate sau cateva spectacole cu strazi inchise.

Claudiu Lucaci

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie