7.6 C
București
luni, decembrie 9, 2024

O, ce încurajator!

O, ce încurajator! Viteza față de aer este un element esențial în sistemul de pilotaj, automat sau manual. De obicei se citește cu sistemul Pitot, static și dinamic. Din cauze diverse, în ultima vreme sistemele Pitot dau mari bătăi de cap tuturor fabricanților de avioane. Poziționarea lor este extrem de delicată. Am avut un accident extrem de grav, Air France Rio de Janeiro-Paris, pentru că tubul Pitot a dat erori, din cauza givrajului, într-o furtună, la mare altitudine. Au murit toți, avionul s-a prăbușit în Atlantic, și l-au căutat vreo lună.

Ei bine, se pare că lucrurile sunt tot mai grave, de vreme ce Aviation Week, un soi de Biblie a domeniului aeronautic, scrie:

”If an airspeed indication malfunction occurs at high altitude, inappropriate pilot inputs to the flight controls can result in a temporary or permanent loss of control of the aircraft’s trajectory.” Cum spuneam, nu este o noutate. Dar ceva i-a făcut să iasă cu aceste avertismente, pentru că sunt condiții meteo, rezultat al schimbărilor climaterice, care afectează precizia măsurătorilor, gen acele de gheață. Și mă tem că alt sistem de măsurare, bazat pe alte principii, nu avem. Că dacă aveam, le aveam instalate pe avioane.

PS: ar fi de râs, dacă nu am avea de-a face cu prostie ticăloasă. Rachetele anti-grindină NU sunt mobile. Sunt câteva baterii fixe, prin zone cunoscute pentru apariția fenomenelor meteo respective. Și nici nu urcă prea sus, că nu sunt AA. La temperaturile de la 11 km, unde a apărut ieri grindina, iodura de argint NU are efect. Ea trebuie să împiedice formarea grindinei, de fapt, s-o faciliteze, dar să prevină aglomerarea ei și creșterea dimensiunilor boabelor de gheață. La altitudini mari însămânțarea se face din avion, pe suprafețe mari.

Apropo: mai există și un tun anti-grindină, un con de vreo șase metri, cu vârful în jos, care formează unde de șoc, folosind acetilenă, aer comprimat, sau un mic motor cu reacție, pentru producerea unor explozii controlate. Este mobil, trebuie pornit cam cu 25 de minute înainte de furtună. Acoperă suprafețe mici, formând un soi de ”contra-furtună”.

Eu sunt îngrozit de prostia și de superficialitatea care cuprind România. Expertiza și experții au fost alungați din spațiul public. Doamne ferește și apără, că mari încercări ne așteaptă!

de Constantin Gheorghe

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie