35 C
București
vineri, iulie 12, 2024

O poveste de poveste.

În fotografie este un avion de recunoaștere italian IMAM RO 37. Care a servit în armata italiană din 1933 până în 1943. Italienii nu au mai păstrat niciun exemplar, au trecut peste ele trei războaie: Etiopia, Libia, și cel din Europa.

În 2006 niște soldați italieni din contingentul NATO au remarcat într-un cimitir de epave din Afganistan un fuselaj bizar. S-a dovedit a fi al unui RO 37, avion care fusese exportat în Regatul Afgan prin 1939. Cu ce au găsit în ”cimitir” italienii au scos minunea din fotografie, după ani de muncă de restaurare.

Doar că am avut și noi un avion similar, IAR 37/38/39, exact din aceeași perioadă. Recunoaștere și bombardament ușor. Tot biplan. Varianta IAR 39 era cunoscută sub numele de ”Moș Neață”.

Este și o morală aici: e dovada că, plecând de la prevederi și cerințe similare în caietele de sarcini, ajungi la soluții similare. Să nu ne grăbim cu acuzațiile. Românii au avut legături cu industria aeronautică italiană, una reprezentativă în epocă. Am avut în dotare și un bombardier de fabricație italiană, Savoia Marchetti. Care nu s-a descurcat tocmai rău pe frontul sovietic. A fost fabricat și la Brașov, la IAR, sub numele de IAR 79. Tot la IAR a fost construit și un alt avion, Nardi, de școală și antrenament avansat.

Constantin Gheorghe

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie