17.8 C
București
duminică, iunie 20, 2021

OGLINZI PARALELE

O cercetare de piata recenta ne arata mai bine care este perceptia de moment a  publicului asupra conducatorilor. Toti cei care au gestionat criza au suferit lovituri dure in privinta imaginii personale.  Increderea in randul populatiei a scazut la cote mici, intr-un ritm de depreciere abrupt fata de scrutinurile politice din 2019 si 2020.

Este un fenomen intalnit si in alte state, din Germania pana in India, un semnal suficient pentru a intelege ca un comportament nepotrivit sau sovaielnic al guvernantilor in vremuri de criza majora este sanctionat cu rapiditate de alegatori. Deseori am observat la conducatorii Romaniei sindromul omului aflat mai presus de nevoile si necazurile celor multi. Nu sustin vreo teza a unui populism ieftin. Dar constatat ca multi dintre ei ii sfideaza pe cetateni. Au o atitudine sau un limbaj nepotrivite cu rolul si obligatiile lor de functionari in serviciul public. Acestia nu emana siguranta si intelepciune, cum ar crede ei, ci aroganta si autosuficienta. Nu le pasa de sondaje fiindca nu conduc dupa opinia majoritatii. Nu le pasa de critici, pentru ca acestea nu produc vreo schimbare a unui sistem gripat intentionat de ei. Nu le pasa de revolta publicului pentru ca aceasta este tinut sub control de un mecanism hibrid de partajare a puterii.

Asa se explica serenitatea guvernantilor, indiferent cate garnituri umane se preumbla la conducerea statului. Toti au acel sentiment de siguranta autoindusa rezultat al unei “polite de asigurare” incheiate in spatele scenei publice. De ce ar fi ei napaditi de griji si emotii cat timp locul le este asigurat, iar durata postului depinde de alti factori decat performanta?

In Germania se discuta deja despre limitarea mandatelor de cancelar avand in vedere precedentele Adenauer, Kohl sau Merkel. Oameni seriosi ingrijorati de o defectiune a democratiei. Noi stiam ca prin alegeri poporul stabileste cui ii acorda votul bazat prioritar pe performanta guvernantilor. Dar, iata ca, in tarile unde guvernantii sunt judecati dupa gradul de asigurare a bunastarii cetatenilor, capacitatea lor de a produce performanta intra in coliziune cu principiul alternantei la putere. Intelegem mai bine aceasta ipoteza interesanta daca asimilam durata mandatelor unui conducator guvernamental cu aceea stabilita pentru presedinte.

Deocamdata, in Romania, nu exista un astfel de risc. Istoric de la disparitia lui Ceausescu incoace nu s-a intrezarit vreun personaj carismatic care sa obtina sprijinul populatiei pe o perioada suficient de lunga fara sa fie eliminat ritualic din cercul puterii de detinatorii din umbra ai acesteia.

Claudiu Lucaci

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.