17.5 C
București
duminică, mai 19, 2024

Orwell este noul Nostradamus

Așa cum corpul are instinctul de conservare, la fel are și mintea și se manifestă sub forma mecanismelor de protecție.

Mecanismele de apărare sunt mecanisme mentale care înlătură din conștiință afectele neplăcute precum anxietate, depresie, furie șamd.

Dar nu doar atât, ne putem apăra și de gânduri sau comportamente indezirabile pentru că, totodată, ne este apărată și identitatea. Sau ne putem justifica anumite comportamente sau gânduri.

Astfel încât, de exemplu, un politician care fură își justifică sieși prin normalizarea-i internă „fur, o fac pentru familie ca să îi susțin, oricine ar fi în locul meu ar face la fel” care poate veni la pachet și cu formațiune reacțională (acte caritabile) și își continuă mai departe viața cu senzația că este un om bun.

Bill Clinton milita pentru familia tradițională (sic!).

Filmele sunt o manieră facilă pentru a – se – „împinge” în subconștientul nostru tot felul de „agende” și deziderate, ca în celebrul scandal cu reclamele cu Coca Cola și legătură forțată cu familia fericită (mesajele subliminale care treceau de bariera conștientului).

Oare cum de casele de pariuri au reclame cu așa zise dive iar la păcănele se folosesc simboluri din diverse mitologii precum cea egipteană?

Mă frapează văzând ce se promovează și normalizează, totodată, prin intermediul filmelor pentru că este psihologie pură folosită împotriva oamenilor și nu pentru oameni.

Noi ne-am trăit traiul și ne-am mâncat mălaiul însă generațiile tinere, adolescenții și copiii sunt impactați (de la sexualitate deviantă, la „cumpără-ți fericirea în doze recurente”) într-o manieră perfidă, fiind muuult mai susceptibili.

Uneori chiar mă întreb cât de departe ar fi ajuns psihologia dacă nu ar fi fost utilă în interogatorii, propagandă și reclame.

Dacă iei filmele din topurile ultimilor ani de-a fir a păr, devine lesne de înțeles unde bat. Priviți agenda propagandistică: ce se normalizează, ce se neagă, ce se afirmă, ce se condamnă și ce se promovează.

Multe valori inversate, care nouă ne pot crea senzația de repulsie, însă copiilor și adolescenților le aduce lipsă de repere, valori sănătoase și normalizare totodată.

De ce toate astea? Pentru că omul echilibrat, care știe cine este și are o sexualitate stabilă și asumată nu este ușor de „controlat”. Și nu este ușor de controlat pentru că are nevoi puține și nu este un consumator compulsiv. Fie că obiectul consumului este „conținut”, produse de tot felul sau ideologii.

Următorul slogan va fi „poți face orice vrei, atât timp cât cumperi de la noi”.

Constantin Nica

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie