Așa cum corpul are instinctul de conservare, la fel are și mintea și se manifestă sub forma mecanismelor de protecție.
Apărările sunt operații mentale care înlătură din conștiință afectele neplăcute precum anxietate, depresie, furie șamd. Dar nu doar atât, ne putem apăra și de comportamente sau gânduri indezirabile pentru că, totodată, ne este apărată și identitatea. Sau ne putem justifica anumite comportamente sau gânduri.
Astfel încât, de exemplu, un politician care fură își justifică sieși prin normalizarea internă „normal că fur, o fac pentru familie să îi susțin, oricine ar fi în locul meu ar face la fel” care poate veni la pachet și cu formațiune reacțională (acte caritabile) și își continuă mai departe viața cu senzația că este un om bun.
Filmele sunt o manieră facilă pentru a – se – promova în subconștientul nostru tot felul de „agende” și deziderate, ca în celebrul scandal cu reclamele cu coca cola și legătură forțată cu familia fericită (mesajele subliminale care treceau de bariera conștientului precum covidul de gardurile din malluri).
În ultima perioadă mă frapează văzând ce se promovează și normalizează, totodată, prin intermediul filmelor pentru că este psihologie pură folosită împotriva oamenilor și nu pentru. Noi, adulții, vorba aceea, ne-am trăit traiul și ne-am mâncat mălaiul, însă generațiile tinere, adolescenții și copiii sunt impactați (de la sexualitate deviantă, la „cumpără-ți fericirea în doze recurente”) într-o manieră perfidă, fiind mai susceptibili.
Apropo, cât de departe mai era psihologia dacă nu era nevoie de ea în reclame, interogatorii sau în scopuri propagandistice?
Dacă iei filmele din topurile ultimilor ani de-a fir a păr, devine lesne de înțeles unde bat. Priviți agenda propagandistică: ce se normalizează, ce se neagă, ce se afirmă, ce se condamnă și ce se promovează. Multe valori inversate, care nouă ne pot crea senzația de repulsie, însă copiilor și adolescenților le aduce lipsa de repere și valori sănătoase.
De ce toate astea? Pentru că omul echilibrat, care știe cine este și are o sexualitate stabilă nu este ușor de controlat. Și nu este ușor de controlat pentru că are nevoi puține și nu este un consumator compulsiv. Fie că obiectul consumului este „conținut”, produse de tot felul, sau ideologii. Noul slogan va fi „poți face orice vrei, atât timp cât cumperi de la noi”.
Constantin Nica
Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.