20.6 C
București
duminică, mai 19, 2024

Podul Alcántara, exponent al ingineriei civile a Imperiului Roman

Podul Alcántara (cunoscut şi sub numele de Puente Trajan at Alcantara), situat în actualul oraş Alcántara din Cáceres, în provincia Extremadura, Spania, este un pod roman cu arc de piatră construit peste râul Tajo, între 104 şi 106 d.Hr. printr-un ordin al împăratului roman Traian în anul 98 d.Hr. (sursa: https://en-academic.com/)

Pe arcada de deasupra digului central, construcţia poartă inscripţia „Pontem perpetui mansurum in saecula”.

În timp, Podul Alcántara a suferit mai multe daune de la război decât din cauze naturale. Maurii au distrus cel mai mic arc pe o parte în 1214. Acesta a fost reconstruit în 1543 cu piatră din carierele originale. Al doilea arc de pe cealaltă parte a fost distrus de spanioli pentru a-i opri pe portughezi şi a fost reparat în 1762 de Carol al III-lea, pentru a fi aruncat din nou în aer în 1809 pentru a-i opri pe francezi.

Reparaţii provizorii au fost făcute în 1819, dar o mare parte a podului a fost distrusă din nou în 1836, în timpul războiului carlist. Podul a fost reconstruit în 1860 folosind zidărie cu mortar. După finalizarea barajului „José María de Oriol”, care a permis drenarea albiei râului Tajo, pilonii principali au fost complet reparaţi în 1969. (sursa: https://placeandsee.com)

Construcţia podului a avut loc în vechea provincie romană Lusitania. În Roma antică, costurile de construire şi reparare a podurilor, cunoscute sub numele de ‘opus pontis’, erau responsabilitatea mai multor municipalităţi locale. Se înţelege că datorită costurilor lor comune podurile romane aparţineau regiunii în general şi nu unui oraş (sau două, dacă se aflau la graniţă). Podul Alcántara a fost construit pe cheltuiala a 12 municipalităţi locale din Lusitania. Numele acestora au fost adăugate pe o inscripţie de pe arcada de deasupra digului central.

Podul Alcántara, unul dintre cele mai vechi construite şi mai bine conservate poduri, este un exponent care arată în cel mai mare grad ceea ce a fost ingineria civilă a Imperiului Roman. A fost declarat, în 1924, bun de interes cultural în categoria Monument. (sursa: https://www.turismocaceres.org)

Acesta se remarcă, mai presus de toate, prin măreţia şi fermitatea pe care o păstrează astăzi, aproape intactă deşi are aproape două mii de ani. Înălţimea de 58,20 metri şi lungimea de 194 de metri fac din aceasta o lucrare frumoasă, la jumătatea distanţei dintre inginerie şi artă.

Podul Alcántara ocupă un loc proeminent printre toate lucrările de inginerie efectuate în Imperiul Roman. A fost construită cu scopul de a facilita comunicarea dintre Norba (actualul Cáceres) şi Conimbriga (oraşul portughez Condeixa-a-Velha) şi este considerată o capodoperă în care s-au aplicat tehnici avansate de inginerie pentru a ridica şase arcade semicirculare, susţinute de cinci stâlpi groşi.

Un arc onorific de 14 metri înălţime se află în vârful podului. Arcul, cunoscut sub numele de „Arcul de Triumf” şi situat chiar în mijlocul podului, conţine inscripţii privind istoria lucrării care arată dedicarea podului împăratului Traian şi numele municipiilor care l-au finanţat.

La intrarea pe pod se află o mică construcţie dreptunghiulară care pe lângă inscripţia „Pontem perpetui mansurum in saecula” face cunoscut şi numele arhitectului – „Lácer, renumit pentru arta sa divină”.

Sursa foto: www.britannica.com

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie